Ich liebe DSB

DSB’s brugervenlige billetautomater er guld værd, hvis man sammenligner med Deutsche Bahn. Den tyske koncern har meget at lære af DSB.

Jeg vil hermed give min uforbeholdne kærlighedserklæring til brugergrænsefladen på DSB’s billetautomater. Efter at have oplevet Deutsche Bahns, er jeg blevet både glad for og stolt af DSB.

Jeg har netop tilbragt en forlænget weekend i Tyskland for at besøge en veninde og har i den forbindelse gebærdet mig rundt med bus og tog. Og enting slog mig igen og igen: Deres billetautomater er meget svære at bruge. De to tyskere, jeg rejste med, kunne heller ikke finde ud af at købe en simpel endagsbillet via automaten. Efter adskillelige forsøg og efter at have spurgt andre passagerer, valgte vi derfor personlig betjening. Men efter fem minutter, hvor køen ikke havde rykket sig, købte vi i stedet to enkeltbilletter frem og tilbage via maskinen.
En ekstraudgift på 40 %.

To dage senere skulle jeg så selv finde til lufthavnen, men stationen fandtes ikke på automaten, og jeg blev derfor nødt til at vælge personlig betjening endnu en gang. I køen spurgte jeg et ungt par, om de tit kom for sent pga. automaterne, men det afviste de. Jeg forklarede dem, at jeg ikke kunne finde stationen på automaten, og deres forklaring var, at den automat, jeg skulle bruge, stod et andet sted på stationen. Hvordan kunne de se forskel? Selve skærmbilledet var anderledes, forklarede de. For mig at se så de ens ud. Hvorfor ikke male automaterne i forskellige farver og skrive en anden tekst på siden? Det ville være smart.

Statistikker for automaterne viser garanteret en masse afbrudte køb. I løbet af blot 30 minutters observation, så jeg syv tilfælde, hvor folk gav op. Både mænd, kvinder, unge og gamle. Og flere af dem forklarede mig også, at de syntes automaterne var svære at bruge. Jeg testede derfor hvor mange skærmbilleder og klik, der skulle til for at bestille en helt almindelig billet og hold nu fast: 17 skærmbilleder – og mindst lige så mange klik. 17! Det er alt for meget. For at have et sammenligningsgrundlag, var jeg efter min hjemkomst en tur på Københavns Hovedbanegård. Til sammenligning tager det 8 skærmbilleder at bestille en tilsvarende billet i en af DSB’s automater.

Den samlede liste over de problemer, jeg stødte på, og som Deutsche Bahn kunne forbedre er:

“Tyskerne er meget grundige i alt, hvad de gør”

– sagde min veninde med stor sympati i stemmen. Ja, jeg har kun mødt søde, hjælpsomme mennesker, der gjorde sig umage og var grundige (og tilmed er de jo et meget tålmodigt folkefærd, når de skal købe togbilletter). Men hvis tyskernes varemærke er grundighed, såsavner jeg en grundig brugertest af deres billetautomater.

Ofte sætter man først virkelig pris på kvalitet, når man oplever det modsatte. Det ved jeg nu, og jeg kan mærke en stolthed over, at vi i Danmark har et transportfirma, der har sat en ære i at udvikle brugervenlige brugergræn seflader til billetautomaterne. Og ja, jeg kan godt huske dengang, hvor maskinerne ikke ville tage (mit) dankort, men det er blevet meget bedre sidenhen, for de har testet og ændret det til det bedre. Jeg er sikker på, de også har set økonomiske fordele i at øge brugervenligheden. Men det kommer også os forbrugere til gavn. Vi slipper for at stå i lange køer for at købe togbilletter.

0. kommentarer
Del gerne: